Prvoradým cieľom ŽSR je podľa hovorkyne udržanie bezpečnosti a
spoľahlivosti železničnej prevádzky, k čomu je potrebné dofinancovanie
na bežnú údržbu, ale aj riešiť takzvanú odloženú údržbu z
predchádzajúcich rokov. Druhým cieľom je realizovať významné investičné
akcie modernizácie tratí v úsekoch Poprad - Lučivná, Devínska Nová Ves –
Kúty – štátna hranica, prestavbu uzla Žilina a dokončenie posledných
rozostavaných úsekov medzi Bratislavou a Žilinou. K tomu železnice
potrebujú pokryť výdavky na spolufinancovanie a neoprávnené náklady v
objeme 53 miliónov eur.
"Maximálna pozornosť bude venovaná aj novým možnostiam financovania
zlepšenia stavu železničnej infraštruktúry v rámci fondu obnovy. Okrem
dispečerizácie vybraných tratí, elektrifikácie nových úsekov, chceme
riešiť i prestavbu výpravných budov, ktoré sú vstupnými bránami na
železnicu," priblížila pre TASR Feik Achbergerová. Medzi ďalšie
úlohy podľa nej patrí personálna oblasť, kde je potrebné udržanie
kvalifikovaných zamestnancov a vytváranie podmienok na prípravu nových
perspektívnych zamestnancov.
Zároveň skonštatovala, že platnosť zmluvy o prevádzkovaní železničnej
infraštruktúry medzi ŽSR a Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR,
ktorá bola uzavretá v roku 2017, sa končí tento rok. Železnice preto
pripravujú nový návrh znenia zmluvy, ktorý bude obsahovať aj zmenu
spôsobu financovania a zároveň bude určená potreba zdrojov na ďalšie
obdobie. Návrh zmluvy je v procese tvorby a uskutočňujú sa diskusie s
rezortom dopravy. ŽSR preto nechcú bližšie špecifikovať plánované zmeny.
"Každopádne je cieľom adresnejšie sledovanie použitia finančných
prostriedkov a zabezpečenie financovania v dlhodobejšom horizonte," naznačila hovorkyňa ŽSR.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tiež aktuálne vedie rokovania s
MDV, a to vo veci finančného vysporiadania doplatku zo zmluvy o
dopravných službách vo verejnom záujme za rok 2019. Hovorca ZSSK Tomáš
Kováč podotkol, že doplatok zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom
záujme za rok 2020, ktorý nebol zálohovou úhradou poskytnutou v roku
2020 zo štátneho rozpočtu finančne vysporiadaný, je v zmysle zmluvy
platnej v roku 2020 splatný do 31. decembra 2022. "Okrem toho ZSSK
rokuje s MDV SR o financovaní dopravných služieb vo verejnom záujme zo
zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme v druhom polroku 2021 a o
financovaní investícií plánovaných ZSSK v roku 2021," uviedol Kováč pre TASR.
Priestor na dodatočné financovanie železničných spoločností by sa mal
vytvoriť novelou zákona o štátnom rozpočte na tento rok. Tá počíta s
dofinancovaním ŽSR a ZSSK a úhradou straty za roky 2019 a 2020 v
celkovej sume 353 miliónov eur. V tejto súvislosti sa očakáva prijatie
memoranda medzi rezortmi financií a dopravy a oboma spoločnosťami,
ktorého cieľom bude stanoviť podmienky, za akých dôjde k realizácii ich
dofinancovania. Novela zákona, ktorú už schválila vláda, je v
parlamente, kde majú poslanci rozhodovať o tom, či ju prerokujú v tzv.
zrýchlenom režime.